Ontgiften


Ontgiften

Ontgiften is daarom erg belangrijk en noodzakelijk, willen we gezond worden en blijven.

Als we klachten krijgen of ziek worden, gaan we meestal naar de dokter.
Want we willen hier zo snel mogelijk van af.
Met een recept gaan we naar de apotheek of worden doorgestuurd naar het ziekenhuis voor verdere onderzoeken.
Allemaal best begrijpelijk.

Gezondheidspreventie 

Maar is het niet beter om aan gezondheidspreventie te doen?
Om zo de kansen op klachten en ziekten te verkleinen of zelfs te voorkomen.
We kunnen beter in plaats van de symptomen te bestrijden, de oorzaken aanpakken.

Door de oorzaken die onze conditie verslechteren weg te nemen en veel beschermende stoffen (antioxidanten) in ons lichaam toe te voeren, verbeteren we onze weerstand en daarmee onze gezondheid.

Klachten en ziektes zijn niet altijd te voorkomen.
In de wereld waarin we leven, komt er heel veel op ons af.
Denk aan milieuvervuiling, onze moderne fabrieksvoeding, stress, diverse stralingen van de elektrische apparaten.
Het is niet altijd te voorkomen je kan moeilijk je computer of mobiel weg doen.
En aan ons milieu valt als individu ook al weinig te veranderen.

Gezonde aanpak bij een ziekte of klacht

Wat te doen als we toch klachten krijgen of ziek worden.
Wat is dan de beste remedie?

Want medicijnen zijn immers toxines welke onze klachten onderdrukken, waardoor ze lijken te verminderen.
Terwijl ze alleen nog maar verder ons lichaam indringen, met ongemerkte achteruitgang van onze lichaamscellen tot gevolg.

Het kost voor ons lichaam extra energie om de toxines van de medicatie óók nog uit de weg te ruimen, want het werkt al hard om de ziektekiemen eruit te werken.
Twee taken tegelijk dus en dat komt het genezingsproces niet ten goede.

Maar wat dan wel? De beste remedie op dat moment is gewoonweg: niets doen. Uitzieken!
Te beginnen met bezuinigen op energie.
Geen medicijnen innemen.
Veel rust nemen en niets eten.

Houd het alleen bij drinken van water of verse sappen.
Want eten kost ons lichaam óók energie, het moet immers aan het werk om al het voedsel te verteren.
Door het lichaam rust te geven, krijgt het lichaam de kans om al die toxines die de klachten of ziektes veroorzaken te verwijderen.

Dat klinkt misschien gek. Maar denk eens aan een gebroken bot, dat heelt uiteindelijk ook door rust (gips)
Anders geneest het niet of groeit het scheef.
Of een open wond die moet gebonden worden, anders gaat er te veel bloed verloren of het gaat ontsteken.

Zo is het ook met eten.
Heb je klachten, geef je lichaam dan even rust en pak het eten even anders aan.

Dieren eten zelf toch ook niets als ze zich niet lekker voelen.
En kinderen willen ook niets eten wanneer ze zich beroerd voelen.
Waarom zouden de volwassenen dit wel doen?

Waarom zouden we niet beter naar ons lichaam luisteren?
Dat we geen trek in eten hebben, is het signaal van ons lichaam dat ons vertelt: rust!

Honger komt vanzelf als ons lichaam hersteld is en weer behoefte krijgt aan voeding.
Door niet te gaan eten en veel rust te nemen als je ziek bent, herstel je het snelst.
Dat geldt ook voor de spijsverteringsklachten; wanneer er sprake is geweest van overeten of verkeerde voeding.

Het kan lang duren voordat men dan weer trek krijgt.
Er is niets mis mee om één of meerdere maaltijden over te slaan.
Integendeel, het is voor maag en spijsvertering juist goed om even rust te krijgen, zodat de verstoring herstelt wordt.
Anders kunnen de klachten lang duren.

Vasten of sapvasten

Wat gebeurt er in ons lichaam als het een tijdje niets eet of alleen sappen drinkt?
Het lichaam ontgift, het reinigt en ruimt in de eerste plaats al het afval op.
Onze gezonde cellen en weefsels worden niet aangesproken.
Dat gebeurt pas wanneer we gaan verhongeren, dat is wanneer de honger komt en wij niet weer gaan eten.
Dus: we kunnen gerust niets eten tot we honger krijgen.

Als we honger krijgen, betekent dit: het lichaam is klaar met ontgiften en heeft nieuw voedsel nodig. Dan moeten we gaan eten.
Wanneer we een goede weerstand hebben, heeft ons lichaam genoeg basisreserves en kan het, het tijdelijk ‘niets eten’ wel aan.
Maar wanneer we ernstig ziek zijn (in de latere ziektestadia), kunnen we niet gaan vasten omdat ons lichaam dan nauwelijks of geen basisreserves meer heeft.

In dit geval kunnen we alleen verse sappen drinken van fruit of groente.
Sappen geven het lichaam nauwelijks werk om ze te verteren.
Op deze manier krijgt het lichaam wel zo veel mogelijk rust, maar blijft het zo ook goede voedingsstoffen binnen krijgen voor reiniging en opbouw.

Om de twee weken een fruit- of sapdag kan goed zijn

Een of twee keer per jaar een paar dagen (sap)vasten om zo het lichaam te ontgiften is zo slecht nog niet.
Integendeel: door af en toe het lichaam te reinigen, voelt men zich een stuk fitter.
En af en toe het ontbijt overslaan, afhankelijk van of men wel of geen honger heeft kan ook beslist geen kwaad.

Waarom zou je het ontbijt al gaan eten als je honger pas om 12 of 13 uur komt?
Zeker als je de avond ervoor prima hebt gegeten.

Het is belangrijk om te luister naar wat het lichaam ons te zeggen heeft

Eet alleen als je honger hebt.
Geef niet toe aan (lekkere) trek.
Neem voldoende tijd tussen de vorige en volgende maaltijd.
Probeer niet te overeten.
Pak ‘bewust gezond eten’ weer op als je in de fout bent gegaan.
Bedenk: fouten maken kan gebeuren en ze zijn soms zelfs niet te vermijden, maar dat is geen reden om een gezonde leefstijl op te geven.

Blijf gemotiveerd, het komt je gezondheid ten goede 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Winkelwagen
Scroll naar top