Verslapt bindweefsel

verslapt bindweefsel

Verslapt Bindweefsel ofwel Huidverslapping

Enkels verzwikken, snel blauwe plekken en rimpels op je 32e.
En dikke opliggende aderen in je knieholtes. Herkenbaar?
Zwak bindweefsel! Dat betekent een verhoogt risico op huidverslapping.
Maar gelukkig valt er iets aan te doen.

Wat is bindweefsel eigenlijk? Bindweefsel is vooral veel vocht.
Waar in andere weefsels (spieren, vet) de cellen dicht tegen elkaar liggen, liggen ze in het bindweefsel verder uit elkaar (soms zo ver, dat ze elkaar niet eens raken).
Daar tussen zit vocht en samen met de lange strengen van het eiwit “collageen” vormt dat het bindweefsel.

Uitwisseling van voedings- en afvalstoffen

Nu is er iets grappigs aan de hand met dit bindweefsel. Want het hoort stevigheid te geven – maar het behoord ook vloeibaar te zijn.
Stevigheid is namelijk niet de enige functie van het bindweefsel.
Het zorgt ook voor de uitwisseling van voedings- en afvalstoffen.
Vandaar ook de bindweefselmassage om dit proces beter te laten verlopen.

Voedingsstoffen de cel in, en afvalstoffen de cel uit.
Dit is een extreem belangrijk proces, want als je de afvalstoffen niet goed kunt afvoeren uit de cellen, passen er op een dag geen nieuwe voedingsstoffen meer in en kan de cel zijn functie dus niet goed meer uitvoeren.

Om die uitwisseling goed te kunnen laten plaatsvinden, moet het bindweefsel niet ‘vast’ zitten.
Vandaar dat we in de praktijk van de huidprofessional bindweefselmassages uitvoeren.

Een technisch verhaaltje:

Het uitwisselen gaat via diffusie (dit fenomeen bespreken we ook in onze basiscursus “Intelligent Skin Care ).

Diffusie

Wat wil zeggen dat er geen kracht is die de stoffen in- of uit de cel duwt.
In plaats daarvan gaan de deeltjes ‘vanzelf’ naar de plek waar er het minste (concentratie) van is.
Dus als er in de cel veel kalium zit en buiten de cel weinig, dan diffundeert het kalium ‘vanzelf’ van binnen naar buiten.

Je kunt je voorstellen dat dit proces makkelijker gaat in een soepele, vloeibare omgeving dan in een ‘vastgeroeste’, hard geworden omgeving.
Je bindweefsel moet dus voldoende soepel en vloeibaar blijven.

Verschillend bindweefsel

Maar als het vloeibaar moet zijn, hoe zit het dan met ‘zwak’ of ‘sterk’ bindweefsel?
Het bindweefsel bestaat niet alleen uit vocht, maar ook uit cellen en vezels.

Collageenvezels bijvoorbeeld, zijn soepel maar rekken niet.
Ze zorgen ervoor dat men ondanks al dat soepele vocht, niet als pudding om de botten hangt.
En de elastische vezels zorgen ervoor dat er wel (letterlijk) wat rek in zit.

De combinatie van vocht, collageen en elastische vezels zorgen er dus dus voor dat men soepel kan bewegen.
Door het hele lichaam heen vindt men verschillende soorten bindweefsel; van super-elastisch tot super-strak, afhankelijk van de taak die het vervult.

Je voelt hem al aankomen: het vloeibare hoort vloeibaar te blijven, maar het sterke hoort sterk te zijn. En daar zit hem de crux.
Wat wij ‘zwak bindweefsel’ noemen, betekent eigenlijk een zwakte in het (met name) collageen.

Zelf ben ik overtuigd van ons zelfherstellend vermogen.
Ons lichaam doet altijd wat het kan om gezond te zijn en blijven.
Dus in principe ben je (tenzij je een aandoening hebt op dit gebied) in staat om sterk collageen aan te maken.
Maar dan moet je wel de juiste bouwstenen aanvoeren om mee te kunnen bouwen.

Verslapt bindweefsel wat is er tegen te doen

Men heeft het met regelmaat nog over crèmes die je collageen zouden ‘verjongen’. Of die zelfs collageen bevatten.
Waarom is me een raadsel, want collageen is een lange eiwitketen en daarmee veel te groot om door de huid te worden opgenomen. Maar goed, reclame hè.

Wat je wél kunt doen, is je eigen collageen van binnenuit voeden.
Collageen is een eiwit; het heeft dus aminozuren nodig als basis-bouwstof.

Om het even technisch te maken: aan de basis van collageen staan verschillende aminozuren, met name; glycine, (hydroxy)proline, (hydroxy)lysine, alanine, arginine, glutaminezuur en asparaginezuur.
Dat hoef je niet te onthouden, dit rijtje komt van Wikipedia. Maar het is wel handig om het in je achterhoofd te houden, want dan snap je dat er niet zomaar collageen gemaakt kan worden uit ieder eiwit of aminozuur dat men tegenkomt.

Ergens hebben ze ook wel een kern van waarheid, die reclames.
Want stevig collageen zorgt ervoor dat je minder rimpels krijgt. En het houdt de aderen binnen de perken.

Dat krijgt het natuurlijk niet in zijn eentje voor elkaar.
Er zijn veel leefstijl aanpassingen mogelijk, zoals:

  • Stoppen met roken
  • Minder zonnebaden
  • Stress beperken
  • En niet de hele dag met je benen over elkaar zitten

Stimulatie van collageen aanmaak

De aanmaak van collageen stimuleren we om verdere huidverslapping tegen te gaan.
Dit doen we door middel van voeding, zie onderstaand, en specifieke huidverbeteringsproducten zoals :

Voeding voor collageen aanmaak

Hierbij hebben we de keuze uit dierlijke en plantaardige voeding.

Naast collageen speelt ook glucosamine (de Gag’s = glucosamine glycanen) een belangrijke rol – dat is een stof die bestaat uit aminozuren en suikers.
Glucosamine is een onderdeel van onder andere het kraakbeen en de gewrichtsvloeistof, maar ook van het bindweefsel.
En dus onze huid.

Maar er is meer.
Om verslapt bindweefsel tegen te gaan hebben we onder andere magnesiummangaanvitamine B2C, en zwavel nodig.
Die vind je in verse groenten en fruit.
En dan hebben we natuurlijk nog vetten nodig om alles goed te kunnen opnemen.

Een lijstje:

  • Bottenbouillon – voor collageen, glucosamine en gezonde vetten
  • Vis – voor Omega-3-vetzuren (die o.a. nodig zijn voor het voorkomen van ontstekingen in het bindweefsel. En voor het op orde houden van je hormonale balans – en geloof het of niet, want dat is ook belangrijk voor je collageen-aanmaak!) en voor eiwitten
  • Visgraat (zoals in ingeblikte vis, of een bouillabaise) voor een combinatie van de twee bovenstaande plus chondroitine (ook een handige stof, met name voor je gewrichten)
  • Gelatine – als je geen bottenbouillon kunt maken of eten, kun je altijd nog grasgevoerde gelatine gebruiken.
  • Collageen poeder en al gehydrolyseerd (dat betekent dat de eiwitten zijn voorbewerkt tot losse aminozuren die je lichaam perfect kan opnemen)
  • Artisjok – voert zwavel aan voor de opbouw van MSM en voor het ondersteunen van je lever (daar hebben we het de volgende keer over, in relatie tot het vloeibare bindweefsel)
  • Broccoli en koolsoorten – zwavel en vitaminen
  • Groene bladgroenten – vitamine C etc.
  • Noten en zaden – voor onder andere selenium, magnesium en zink die nodig zijn voor het opbouwen van het collageen en een snelle wondgenezing.
  • Roomboter of boterolie – van grasgevoerde koeien, met vitamine E en K.
    Bovendien zorgt het voor extra vetten die helpen bij de opname van de mineralen en vitamines uit groenten en noten in ons lichaam op te nemen.
  • Eieren voor een hoop van de eiwitten die nodig zijn voor het vormen van collageen (bijvoorbeeld proline).

Gezond eten is minder ingewikkeld dan je denkt, kook met de seizoenen en eet zo min mogelijk voorbewerkte voeding.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar top