A Fortio Intelligent Skin Care® concept

Het A Fortio Intelligent Skin Care ® concept

Een door mijzelf ontwikkeld ervaringsgericht totaalconcept voor de behandeling van o.a. huidproblemen voor in de dagelijkse praktijk van de huidprofessional. Waarbij het gaat om intelligente huidverzorging waarmee we werken aan huidverbetering. Maar wat bedoel ik daar nou mee?

En natuurlijk is deze naam ook niet toevallig gekozen ;-).

In de beginfase van A Fortio Consulting was ik zoekende naar waar ik de meeste waarde kon leveren aan mijn klanten. Bij de ontwikkeling van mijn concept stond voorop dat het moest gaan over het optimaliseren van de huidconditie. En wel op basis van revitalisatie van het zelfherstellend vermogen van onze huid. Waarom? Nou omdat we (onze huid) in mijn ogen zo gezond en mooi oud worden. En daarmee meteen het volgende punt; vooral ook het niet beschadigen van de huid, ook niet op de lange termijn. En waarbij ik ook nog eens voorstander ben van een holistische aanpak.

Mijn klanten zijn huidprofessionals

Allereerst was ik in de bevoorrechte positie om de distributie te hebben van het zeer krachtige huidverbeteringsmerk “Chris Farrell“, met haar vooruitziende blik had zij al decennia lang haar sporen verdiend. Maar waarbij ik destijds constateerde dat het voor ‘mijn tijd’ niet de juiste aandacht gehad had bij het in de markt zetten. Het was neergezet als een van de vele producten die op de markt waren voor in de professionele schoonheidspraktijk. Helaas onvoldoende onderscheidend want Chris heeft op basis van haar ervaring dermatologische huidverzorging met een unieke emulsiebasis ontwikkeld. Iets waar we veel huidproblemen effectief mee kunnen aanpakken. En dat ook nog eens op een huidvriendelijke manier.

Maar ach zo’n ruim vijftig jaar geleden was men veel minder bezig met marketing. Kwaliteit diende immers zichzelf te verkopen. Er waren sowieso veel minder huidverzorgingslijnen op de Nederlandse markt en zeker waarbij het verkoopkanaal de “schoonheidsspecialist” was.
Maar zoals dat met veel dingen gaat, en zeker waar men een groeimarkt ontdekt, wil iedereen graag een graantje meepikken ;-). Ik heb dan ook inmiddels al vele hypes voorbij zien komen. Maar voor de behandeling van huidproblemen en zeker ook met het voorkomen ervan heb je veiligheid en continuïteit nodig. Duurzaamheid dus. Vijftig jaar de zelfde crème is geen saaiheid maar continuïteit. Dus veiligheid voor de huid, want dit toont aan dat zelfs als men de huidverzorging decennia lang dagelijks gebruikt er nog geen overgevoeligheid wordt ontwikkeld! Hoe mooi is dat?

En reken maar het is zeker niet simpel om goede, prettige en effectieve huidverbetering te ontwikkelen en in de markt te zetten. Want het dient aan vele eisen te voldoen om resultaten te waarborgen. En naarmate ik me meer en meer verdiepte in niet alleen Chris Farrell maar ook in vele andere producten en concepten die er op de markt waren viel mij iets op.

Intelligente huidverzorging

Dat kwam mede omdat ik parallel aan mijn zoektocht een brede studie van de huid maakte. En ik constateerde dat niet alleen de vele maar ook bijzondere producten van Chris Farrell uiterst slim waren. Zeker de door mevrouw Farrell ontwikkelde unieke emulsiebasis was een ware krachtpatser. Ik besefte plots hoe het kwam dat we met de huidverbetering van Chris Farrell van die fraaie resultaten (konden) bereiken. Ik zet hier bewust het woordje “konden” neer want ik constateerde dat er nog iets van cruciaal belang was om die mooie resultaten ook daadwerkelijk te bereiken. Namelijk de huidprofessional!

En ook daar ging het helaas nog al eens mis. Ik zag dat de diverse opleidingen voor huidzorg een lacune hadden en zich vaak richten op een aanpak die niet altijd even huidvriendelijk is. Zeker niet op de lange termijn.

Wat zijn de onderdelen van intelligente huidverzorging

Intelligente huidverzorging behelst in mijn ogen dus twee facetten:

  1. Het feitelijke product
    waarbij de “product formulation” uiterst belangrijk is
  2. De huidprofessional
    welk opleidingsniveau en waarop gericht

Wat is “product formulation” ofwel product formulatie?

Vreemd genoeg kom ik er geen goede en duidelijke Nederlandse uitleg van tegen. Maar in het Engels vind ik er dit over terug. Het gaat dus verder dan zomaar een productsamenstelling.

What is product formulation?

Product formulation is the understanding of how materials behave and interact to provide enhanced properties, improved processing and delivery of an active ingredient in a convenient and useable form. If a formulation is not well understood, changes in the local environment or raw materials can have a drastic effect on the quality and performance of the product or its long term stability. 

Dit is precies waar ik heb met mijn cursisten ook altijd over heb wanneer ik ze uitleg dat je ingrediënten niet los kan bekijken, want wanneer je er meerdere bij elkaar stopt gaan zij een interactie met elkaar aan. En ook hebben ze een samenwerking met de basisemulsie, ofwel het “vehicel”. En dit alles is bepalend voor of het product iets doet en wat het product precies doet. Het is niet zelden dat de gebruikte ingrediënten ook tot een bepaalde verhouding tot elkaar dienen te staan om überhaupt effectief te kunnen zijn.
Dat maakt het hele proces complex, daarbij dient de maker goed- en hooggeleid te zijn niet alleen in het kader van de werkstoffen maar ook met betrekking tot de werking van de huid en het menselijk lichaam.

Om een slim ofwel goed werkzaam product te ontwikkelen dient dus ook de ontwikkelaar ‘intelligent’ te zijn en dit proces goed te doorgronden. Want alleen een slim product weet waar het moet zijn om de werkzame ingrediënten op de juiste plek af te leveren. En daar dien je dan ook de juiste aflevervorm voor te vinden. Denk hierbij aan een:

  • werkstoffenconcentraat
  • serum
  • creme / emulsie W/O of O/W of misschien zelfs wel een mixedemulsie
  • masker

En dan hebben we het alleen nog maar over het product. Okay en dan hebben we misschien een ideaal product in handen. Maar dan? Dan komt de huidprofessional in beeld.

De huidprofessional

In Nederland hebben we hiervoor diverse opleidingsniveaus. Zowel MBO- als HBO-niveau en dan laat ik de artsen hier even buiten beschouwing. Want een huisarts of dermatloog schrijft veelal medicatie voor om het betreffende probleem aan te pakken en deze houdt zich niet bezig met de dagelijkse huidverzorging. Iets wat overigens ook echt anders is. En de arts is beperkt in zijn tijd. Daardoor is er vaak (te) weinig tijd om naar het geheel te kijken.

Wat in mijn ogen een gemiste kans is omdat juist de huid (ons grootste orgaan) daarmee een belangrijke rol speelt. Tevens is de huid een afspiegeling van onze gezondheid wat een holistische aanpak rechtvaardigt. Vandaar dat er in mijn concept, wat besproken wordt in onze driedaagse basisspecialisatie “Intelligent Skin Care”, ruime aandacht besteed wordt aan het intakegesprek.

Wanneer een huidprofessional zich serieus met huidverbetering wil bezig houden is aanvullende kennis erg belangrijk. Zodat de juiste verbanden gelegd kunnen worden. Overigens geloof ik er in dat wanneer wij in staat zijn om onze huid gezond en vitaal te houden we mooi oud worden. Persoonlijk ben ik dus niet van de fillers. Niet omdat ik nou eenmaal tegen ‘kunst’ of fillers ben, maar vooral omdat dit niets aan de huidconditie verandert. En het over het algemeen ook niet gezond is.

Onze huid is een levend orgaan en zoals ik al zei ons grootste orgaan. En die vraagt om onderhoud. Ja verzorging dus. En wil men dat optimaal doen dan vraagt dit in mijn ogen ook nog eens om een holistische aanpak. Want onze huid dienen we van zowel buitenaf als binnenuit te voeden en ondersteunen.

Waarbij “less is more” een goede raad is. Onze huid wordt blijer van elke dag een klein beetje dan eens in de zoveel tijd heftig aangepakt te worden.

Wat biedt het A Fortio Intelligent Skin Care® concept jou als huidprofessional?

A Fortio biedt jou hiermee een écht onderscheidend behandelconcept met een goed verdienmodel. Het geeft je een vliegende start. Wat er voor zorgt dat je sneller een gezondere business op kunt bouwen. Je krijgt zeer tevreden cliënten die jou als de expert zien en ook niet onbelangrijk die graag bij je terug komen voor vervolgbehandelingen. En dat ook nog eens graag met hun omgeving delen. De bekende sterke “mond tot mond reclame”!

“ik heb nou toch iemand gevonden, die heeft echt oog voor mij en mijn huid. Er wordt daar serieus naar je geluisterd. En als ik in de spiegel kijk zie ik langzaamaan verbetering”.

Ga jij ook voor een intelligente en effectieve behandelaanpak voor jouw cliënt? En voor een gezond business concept? Wil jij hier meer over weten? Zullen we dan even samen contact hebben om te kijken of er een match is?

Natascha

Ben jij klaar om, samen met mij, aan de slag te gaan?

  • Wil jij aan de slag om samen het verschil te maken voor jouw cliënten;
  • Ben jij toe aan een verdieping in jouw kennis;

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Winkelwagen
Scroll naar top