Hoe start ik een professionele huidverzorgingspraktijk

Hoe start ik een professionele huidverzorgingspraktijk

Spannend je hebt plannen om voor jezelf te beginnen?
Ondernemer te worden!

Tegenwoordig vraagt dat om hele andere vaardigheden dan een aantal decennia geleden.
Je hebt ook veel langer nodig om je goed te vestigen en er een goed betaalde boterham mee te verdienen.

Het is cruciaal om je te onderscheiden in het enorme krachtenveld van de cosmetica branche.
En dat ook dat is niet eenvoudig in een wereld waar het wiel al wel 6x is uitgevonden.
Het kan daarom zinvol zijn en zelfs kostenbesparend om je te laten adviseren/ coachen tijdens dit proces.

  • Hoeveel tijd heb je nodig voor je kan starten?
  • Met een serieuze aanpak ben je zo een jaar verder.
  • Werk je ideeën volledig uit en maak concrete plannen.

Belangrijke vragen voor jou in deze fase zijn

Waarom wil je eigenlijk gaan ondernemen?
Wil je parttime of fulltime werken?
Of wil je het wellicht combineren met hele andere activiteiten?

Bekijk ook de verschillende mogelijkheden;

  • Bedrijf aan huis,
  • Winkelpand op een zichtlocatie
  • Of misschien wel een bestaande salon overnemen

Al je plannen en ideeën leg je vast in een ondernemingsplan.

Welke Verplichtingen & Vergunningen zijn er nodig

Als ondernemer heb je, ongeacht je bedrijfsvorm, bepaalde verplichtingen.

Zoals het inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en het melden bij de Belastingdienst.
Om ook bij de belastingdienst als ondernemer aangemerkt te worden dien je aan bepaalde voorwaarden te voldoen.
Wanneer ben je voor de BTW ondernemer? En wanneer ben je ondernemer voor de Inkomsten Belasting?

In sommige gevallen moet je rekening houden met een bestemmingsplan of met vergunningen.

Belangrijk dus om even bij de diverse instanties je licht op te steken.

Verken nu je markt

Dit marktonderzoek vormt een heel belangrijk onderdeel van jouw ondernemingsplan.

Wie wil je graag als klant, maar eigenlijk zeker zo belangrijk is de vraag: wie wil ik niet als klant?
Tja kiezen is verliezen ;-).

Om jezelf goed te kunnen profileren en een effectieve communicatie met jouw markt te hebben is het belangrijk dat jij voor ogen hebt tegen wie je ‘aanpraat’. Tegen een kind praat je ook anders dan tegen een vriendin. Wie is je doelgroep?

Wie zijn je concurrenten?
Hoe doen anderen het in jouw branche?
Wat zeker niet hetzelfde is als kijken wat mijn ‘collega’ op haar menulijstje heeft staan tegen welke prijs!
Dat overnemen en dan iets onder haar tarieven gaan zitten. Iets wat ik helaas nogal eens zie en hoor.

Ga uit van jouw eigen kracht en onderscheidend vermogen.
Uiteindelijk krijgt iedereen de klant die hij verdient.

Huisvesting komt daarna in beeld

Ga je een bedrijfspand huren of kopen?
Of start je een bedrijf vanuit huis.
Beiden hebben voor- en nadelen.

Heb je werknemers nodig

Misschien moet je door de omstandigheden meteen starten met werknemers.
Daar komt veel bij kijken en dat vraagt om een goede voorbereiding.
Hoe ziet jouw ideale medewerker er uit?
Maar ook hoe kom je aan het juiste personeel?

Welke Rechtsvorm kies je

Bij de start van je bedrijf kies je voor een bepaalde rechtsvorm.
De keuze die je hierin maakt is afhankelijk van een aantal zaken, waarvan je huidige privé omstandigheden en de te verwachte omzet er een paar zijn.
Wil je alleen starten of juist samenwerken met andere ondernemers?

Ook niet onbelangrijk het Kapitaal

Als je geld nodig hebt om een flinke investeringen te doen, is het maken van een financieel plan noodzakelijk.
Want ga je bijvoorbeeld financieren vanuit Eigen Vermogen of Vreemd Vermogen.

Dit is een serieus en uiterst belangrijk onderdeel van je business plan.
De geldverstrekker zal als eerste hiernaar kijken.
Heb je dit vakkundig ingeschat en hoe ga je hiermee om?!

Maar ook in alle andere gevallen is ‘geld’ een groot onderdeel van het ondernemingsplan.
Je hebt te maken met verschillende begrotingen voor investeringen, de omzet en resultaten, de liquiditeit en natuurlijk een begroting van privé-uitgaven.
Vervolgens werk je door middel van de financieringsbegroting uit hoe je aan het geld komt.

Niet vergeten Belastingen & Administratie

Iedere ondernemer krijgt te maken met diverse belastingen.
Voor de wet ben je verplicht een deugdelijke administratie te voeren en die meerdere (5) jaren te bewaren.

Maar niet alleen daarom richt je een inzichtelijke administratie in, die je goed bijhoudt.
Het is belangrijk om vinger aan de pols houden zodat wanneer zaken niet lopen zoals gepland je tijdig kunt ingrijpen en bijsturen.
Een goede administratie is belangrijk voor een serieuze bedrijfsvoering.

Hierbij heb je nog een volgende overweging; doe ik de administratie zelf of laat ik dat een boekhouder of accountant doen.
Natuurlijk brengt dit extra kosten met zich mee, maar het neemt je ook veel werk uit handen, werk wat je waarschijnlijk helemaal niet zo leuk vindt. Maar het kan ook veel narigheid voorkomen omdat zij nu eenmaal precies weten wat ze moeten doen.

Sowieso is het een wijs besluit om zaken waar jijzelf niet echt goed in bent uit te besteden.
Het scheelt tijd en het voorkomt problemen.

Heel belangrijk zijn je Verzekeringen

Zorg dat je aansprakelijkheid en andere bedrijfsrisico’s door de verzekeringen zijn afgedekt.
Denk hierbij bijvoorbeeld ook, hoewel dit een kostbare verzekering is, aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Door het opstellen van jouw algemene voorwaarden voorkom je dat je met iedere klant opnieuw afspraken moet maken.
En je voorkomt discussies achteraf.
Deponeer ze bij de Kamer van Koophandel.

Ohja dan hebben we ook nog de Bedrijfsnaam

Bij het starten van een eigen bedrijf hoort natuurlijk ook het kiezen van een handelsnaam.
Waar moet je op letten?

Om niet in de problemen te komen is het van belang deze ook even te checken bij de KvK.
Check ook even of de domeinnaam nog beschikbaar is!
Op zoek naar een pakkende naam kijk hier eens.

Bij het BBIE kan je jouw handelsnaam checken en hier kan je tevens een aanvraag doen om deze te laten registreren.
Want wat je zeker niet wilt is dat wanneer je van alles geregeld hebt en in gang gezet je in conflict komt met een andere die dezelfde naam claimt.

Product keuze

Pas als veel van bovengenoemde zaken op orde zijn kun je gaan kijken met welk product je wilt gaan werken.
Wat past bij jouw bedrijfsfilosfie?
In welke prijsklasse dient het product te zitten?
Past het productaanbod bij jouw cliënten?

Maar zeker zo belangrijk als het product is de leverancier, welke ondersteuning bieden zij en wat vind jij daarin belangrijk?
Passen jullie bij elkaar?
Momenteel zijn er zo veel fabrikanten die allemaal het beste beloven, voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Neem de tijd en maak een serieuze overweging.

Een nu aan de slag!

Is je plan af en heb je de financiën op orde?
Dan is het handig om een actieplan te maken tot aan de startdatum.
Het regelen van de laatste zaken kan best nog een aantal weken kosten.
De officiële startdatum wordt ingeschreven in het Handelsregister.
Nu is het zaak om klanten te vinden en te houden. Houd rekening met een aanlooptijd en onverwachte valkuilen en tegenslagen.

Misschien kun je hier nog aanvullende informatie voor jouw start vinden?

Ik wens je heel veel succes en doorzettingsvermogen, als we je ergens mee kunnen helpen in dit proces laat ons dat dan weten

Misschien is deze pagina ook nog interessant voor jou?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar top